اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد .
حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار دردریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.
ارائه خدمات سلامت باید مبنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار در رعایت اصل راز داری باشد .
دسترسی به نظام کارآمد و رسیدگی به شکایت حق بیمار است .
ارائه خدمات سلامت باید فارغ از هرگونه تبعیض قومی ، فرهنگی ، مذهبی ، نوع بیماری و جنسیتی باشد .
ارائه خدمات سلامت باید بر اساس دانش روز و مبتنی بر برتری منافع بیمار باشد .
فقط بیمار و گروه درمانی و افراد مجاز از طرف بیمار و افرادی که به حکم قانون مجاز تلقی می شوند می توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند .
دریافت مطلوب خدمات مبتنی بر هماهنگی ارکان مراقبت اعم از پیشگیری ، تشخیص و درمان باشد .
ارائه خدمات سلامت بر پایه صداقت ، انصاف ، ادب و همراه با مهربانی باشد .
توزیع منابع سلامت مبتنی بر عدالت و الویت های درمانی بیماران باشد.
ارائه خدمات سلامت بایستی به گونه ای باشد که شایسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزش ها ، اعتقادات فرهنگی و مذهبی باشد .
محتوای اطلاعات خدمات سلامت باید به گونه ای باشد کهه بیمار از روش های درمان و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالی آن ، و کلیه اطلاعات تاثیر گذار در روند تصمیم گیری مطلع باشد .